Zbog štrajkova širom Evrope letovi bez reda letenja
Evropske avio-kompanije suočavaju se sa brojnim štrajkovima svojih zaposlenih koji izazivaju opšti haos na aerodromima širom Starog kontinenta.
Iako problem nije nov, sada se posebno ističu uslovi rada za zemaljsko osoblje, koji su pogoršani usled brzog oporavka turizma nakon ublažavanja ograničenja kovid 19, što je doveo do naglog porasta broja putnika u vazdušnom saobraćaju ali i nedostatka osoblja.
Zaposleni na aerodromima i avio-kompanijama su se već borili sa niskim platama i ugovorima sa “nultim radnim vremenom”, ali je pandemija bila varnica koja je sve ovo pokrenula.
“U zemljama poput Belgije, Španije i Italije, gde ima mnogo štrajkova, zaposleni su stavljeni na ‘kovid ugovore’ i smanjene su im plate. Mnogi su otpušteni, pa sada postoji veliki nedostatak osoblja na aerodromima. Oni koji su ostali prinuđeni su da rade više i u mnogim slučajevima za manje plate zbog tih ugovora koji su i dalje obavezujući I, uglavnom, traju do 2024“, izjavio je predstavnik sektora avijacije u Evropskoj federaciji transportnih radnika.
Kabinsko osoblje Ryanair-a, zemaljsko osoblje Lufthanse i zaposleni u EasyJet-u naveli su niske plate kao razlog za štrajk. Problemi Ryanair-a počeli su pre kovid krize i još uvek nisu rešeni. Predstavnica sindikata Union Sindical Obrera kaže da kabinsko osoblje Ryanair-a u Španiji poziva kompaniju da poštuje ugovore od 2019.
„Ranije smo imali ugovore po irskom zakonu, ali je 2019. Raynair potpisao sporazum da se svi ugovori usklade sa španskim zakonom. Oni su implementirali samo delove koje žele. Sindikat traži od avio-kompanije da se u potpunosti ugovori o radu prilagode zakonu Španije, uključujući i klauzulu da radnik dobija 30 dana godišnjeg odmora, 14 državnih praznika godišnje i dve dodatne plate koje većina španskih radnika prima godišnje. Sindikat, takođe, poziva da se otpušteni zbog prethodnog štrajka vrate na posao”, izjavila je predstavnica sindikata.
Odustajanje od kovid ugovora primoralo je kompanije da počnu pregovore, ali još uvek nije mnogo toga rešeno. Verovatno će osoblje aerodroma nastaviti sa štrajkovima tokom leta. Letnji raspored će trajati najmanje do sredine septembra, a pritisak će i dalje biti prisutan na radnicima. Piloti EasyJeta u Španiji već su najavili da će štrajkovati devet dana u avgustu zbog niskih plata i uslova rada.
U Portugaliji, vazduhoplovno osoblje operatera ANA planiralo je štrajk od 19. do 21.
Iako problem nije nov, sada se posebno ističu uslovi rada za zemaljsko osoblje, koji su pogoršani usled brzog oporavka turizma nakon ublažavanja ograničenja kovid 19, što je doveo do naglog porasta broja putnika u vazdušnom saobraćaju ali i nedostatka osoblja.
Zaposleni na aerodromima i avio-kompanijama su se već borili sa niskim platama i ugovorima sa “nultim radnim vremenom”, ali je pandemija bila varnica koja je sve ovo pokrenula.
“U zemljama poput Belgije, Španije i Italije, gde ima mnogo štrajkova, zaposleni su stavljeni na ‘kovid ugovore’ i smanjene su im plate. Mnogi su otpušteni, pa sada postoji veliki nedostatak osoblja na aerodromima. Oni koji su ostali prinuđeni su da rade više i u mnogim slučajevima za manje plate zbog tih ugovora koji su i dalje obavezujući I, uglavnom, traju do 2024“, izjavio je predstavnik sektora avijacije u Evropskoj federaciji transportnih radnika.
Kabinsko osoblje Ryanair-a, zemaljsko osoblje Lufthanse i zaposleni u EasyJet-u naveli su niske plate kao razlog za štrajk. Problemi Ryanair-a počeli su pre kovid krize i još uvek nisu rešeni. Predstavnica sindikata Union Sindical Obrera kaže da kabinsko osoblje Ryanair-a u Španiji poziva kompaniju da poštuje ugovore od 2019.
„Ranije smo imali ugovore po irskom zakonu, ali je 2019. Raynair potpisao sporazum da se svi ugovori usklade sa španskim zakonom. Oni su implementirali samo delove koje žele. Sindikat traži od avio-kompanije da se u potpunosti ugovori o radu prilagode zakonu Španije, uključujući i klauzulu da radnik dobija 30 dana godišnjeg odmora, 14 državnih praznika godišnje i dve dodatne plate koje većina španskih radnika prima godišnje. Sindikat, takođe, poziva da se otpušteni zbog prethodnog štrajka vrate na posao”, izjavila je predstavnica sindikata.
Odustajanje od kovid ugovora primoralo je kompanije da počnu pregovore, ali još uvek nije mnogo toga rešeno. Verovatno će osoblje aerodroma nastaviti sa štrajkovima tokom leta. Letnji raspored će trajati najmanje do sredine septembra, a pritisak će i dalje biti prisutan na radnicima. Piloti EasyJeta u Španiji već su najavili da će štrajkovati devet dana u avgustu zbog niskih plata i uslova rada.
U Portugaliji, vazduhoplovno osoblje operatera ANA planiralo je štrajk od 19. do 21.
Responses